Ознайомившись з цією статтею, Ви зрозумієте, що являє собою релевантність як така. Ви дізнаєтеся про те, яка вона буває, щодо яких критеріїв розраховується, а також зможете познайомитись із терміном «релевантна пошукова видача». Базуючись на наведеній теорії, даються рекомендації щодо створення релевантних сторінок сайту.
Добре, якщо замовляється створення сайту візитки, а потім просувається – у такому разі, як правило, проблем із релевантністю сторінок не виникає. Але що робити, якщо у нас багатосторінковий сайт?
На початку пропонуємо освіжити в пам’яті основний принцип роботи пошукової системи. Схему пошуку необхідної інформації «користувачем» можна загалом зобразити за допомогою наведеного нижче малюнка.
Щоб мати правильне уявлення про термін релевантність, пропонуємо поетапно проаналізувати процес пошуку.
1. Вимоги користувача
Допустимо, у користувача існує певне питання, відповідь на яке він вирішив знайти за допомогою пошукової системи. Більше того – він уже має ймовірні результати пошуку (тобто має певне уявлення про задане в пошуку питання). Якщо виданий результат відповідає його критеріям, людина продовжує пошук.
2. Пошуковий запит
При роботі з системою пошуку користувач вдається до так званої «мови запитів», інакше у пошуковика можуть виникнути труднощі з розумінням самого запиту. В силу того, що іноді буває неможливо чітко графічно відобразити свої вимоги (думки) за допомогою мови (запитів), «користувач» отримує в результаті нерелевантну видачу інформації (на його думку). Інформація в цьому випадку також може бути релевантною – це залежить від наявного досвіду роботи з пошуковими системами. Але пошукова система упевнена, що видана інформація цілком задовольняє заданому запиту.
3. Пошук
Пошукова система не має можливості передбачити або точно знати те, чого від не вимагає користувач. Їй відомо лише одне – сам пошуковий запит, відповідно до якого вона і здійснює пошук.
4. Результати пошуку
Після закінчення підбору системою кількох відповідних варіантів відбувається їх ранжування (сортування) відповідно до порядку зменшення релевантності. Це здійснюється для того, щоб «користувач» зміг якнайшвидше знайти необхідний документ.
5. Вибір результату
Ніхто не зможе гарантувати, що вибір користувача впаде саме на результат, виданий у списку першим. Навіть незважаючи на те, що пошукова система вважатиме його найбільш підходящим. В цьому випадку ми маємо те, що перший результат не задовольнив пошукові критерії користувача.
Беручи до уваги все сказане вище, можна дійти невтішного висновку у тому, що поняття «релевантність документа» може аналізуватися як із погляду запиту (система пошуку оперує запитами), і з погляду очікувань чи уявлень самого користувача. Наведена у попередньому реченні різниця є причиною різних визначень у мережі поняття релевантності.
Найбільш точним буде таке визначення:
Основною метою інформаційно-пошукової системи вважається пошук необхідної інформації, що вважається відповідною інформаційним запитам «користувача». Сам термін «релевантність» позначає відповідність запитуваної інформації та одержуваної насправді. Релевантність також може бути представлена у вигляді схожості виданих пошуковою системою документами і документами, які система повинна була видати в ідеалі.
Для такого виду релевантності характерна назва «пертинентність».
Відповідно до інформації інших джерел, релевантність є рівень відповідності виданої пошуковою сторінки вимог користувача.
Завдяки тому факту, що можна маніпулювати технічною релевантністю сторінок (заради чого здійснюється виготовлення сайтів , дорвіїв, профілів і т.д.), системи пошуку роблять все можливе для того, щоб збільшити пертинентність пошуку, вдаючись до таких факторів, як низка поведінкових факторів, актуальність інформації, соціальна популярність, траст сайту, а також іншим факторам, які є дуже важкими щодо маніпуляції, а іноді ними дійсно неможливо маніпулювати.
Тепер проаналізуємо релевантність сторінок, що дозволяє робити певні маніпуляції. Найчастіше цей аспект ігнорують у процесі просування сайтів , хоча робити це не рекомендується.
Щодо оптимізації існує три основні види релевантності сторінки:
– Зовнішня посилальна релевантність;
– Внутрішня посилальна релевантність;
– Текстова релевантність.
У процесі оптимізації сайту згідно з певним запитом необхідно враховувати всі три вказані вище види. Кожен з них відповідає за певну область сайту, охоплюючи певну кількість сторінок (як показано на наведеному нижче малюнку).
Як видно на малюнку – чорні точки є сторінками різного рівня вкладеності. Около є ділянки, які ці сторінки об’єднують відповідно до певного виду релевантності (Le – зовнішня посилальна, Li – внутрішня посилальна, T – текстова). Найбільш релевантні сторінки розміщуються на ділянці перетину трьох областей.
У процесі просування сторінки згідно з вибраним запитом необхідно враховувати той факт, що ця сторінка не відповідає даному запиту. Не можна забувати про те, що існує певна область релевантності, входити в яку можуть кілька сторінок. Після закінчення процесу індексації ці сторінки можуть бути знайдені за певним запитом.
Зверніть увагу, що сторінки, що потрапили в таку область, мають градацію релевантності.
Кожна сторінка, що знаходиться в межах релевантності, має сумарний показник. Саме ту сторінку, яка має такий показник максимальний, і вибере система пошуку з подальшою видачею цієї сторінки в результатах.
Проаналізуємо звичайний приклад оптимізації сайту, не враховуючи перелінкування та маючи проблему неправильно виданої релевантної сторінки.
Виходячи з наведеного вище малюнка, 5 сторінок знаходяться в області релевантності згідно з заданим запитом. Якщо Ви подивитеся під жовту лінію, побачите відображення відповідності документа заданому запиту: жовта смуга відображає текстову релевантність, чорна смуга – посилальну. Перша сторінка містить унікальний текст, який має велику кількість ключових фраз. Інші сторінки також містять інформацію, що стосується певної ключової фрази.
Враховуючи той факт, що перелінкування не враховували, внутрішня релевантність матеріалів сайту заданому запиту цілком може бути не відповідно до їхньої текстової релевантності. У верхній частині графіка відображається зовнішня відповідність (релевантність) по кожній зі сторінок запиту. На головну сторінку виведені посилання, сторінки, що залишилися, мають природні зовнішні посилання. Наприклад, сторінка під номером 2 включає більше інформації про основний запит, ніж сторінка під номером 1 (головна), де представлений тільки загальний огляд.
Синие полосы отображают общую релевантность каждого документа ключевой фразе. Как видно по рисунку, при продвижении первой страницы наиболее соответствующей запросу оказалась страница под номером 2. Чтобы данная проблема успешно решилась, рекомендуется внести изменение в каждую составляющую. Как минимум, здесь потребуется перелинковка.
В процессе оптимизации страниц сайта согласно выбранных запросов поиска необходимо уделять особое внимание как самому тексту, так и его релевантности и внутренним ссылкам. В случае, если все три вида релевантности имеют максимум совпадений, то есть возможность получения максимального продвижения страницы сайта. Но помните и о том, что конверсия посетителя будет иметь прямую зависимость как от пертинентности страницы, так и от ее релевантности.
(067) 525-99-99